Friday, December 23, 2011

pacemakers berkuasa plutonium

sape-sape yang tak tau pacemakers to apa, try tengok kat sini pacemakers. secara ringkasnya, pacemakers ni bertujuan membatu orang yang ada masalah jantung dengan menghasilkan elektrik untuk degupan jantung kembali normal.

sepanjang tempoh pembangunan pacemakers project ni, pelbagai punca kuasa telah digunakan untuk pacemakers ni termasuk thermoelectronic batteries yang mengandungi 2-4 curies plutonium-238. sape-sape yang tak blajar sangat kimia ni, plutonium-238 mempunyai half-life 88 tahun. plutonium ni jugak bleh digunakan untuk mengasilkan senjata nuklear dengan penguraian plutonium.

Plutonium ni decay, menyebabkan penhasilan electric yang stimulate jantung pesakit ini. setakat ni, kat US dah adad 50 hingga 100 orang yang pakai pacemakers ni.

design luaran dia ni pakai titanium yang anti karat dan withstand dengan api dan sebagainya. kalo nak tau, titanium ni kalo kita tembak dan bakar sekalipun, memang tak jadi apa la.

dose rates pada permukaan pacemakers ni dianggarkan 5-15 mrem per hour daripada gamma rays dan neutrons. exposure pada tubuh pemakai ni pulak dianggarkan 0.1 rem per year.

bayangkan, dalam tubuh si pesakit ni,

"aku ada nuclear device dalam tubuh aku, dah rasa macam ironman+wolverine"

1 comment: